Amager Erhvervsråd: Det er tåbeligt kun at undersøge havnetunnel via Amager Fælled

FORUNDERSØGELSE. Amager Erhvervsråd kalder det decideret tåbeligt, at forundersøgelsen af en kommende havnetunnel kun omfatter forslaget om en østlig ringvej via Amager Fælled. Erhvervsrådet er især bekymret over, at Amager Fælled og resten af Nordamager kan blive gravet op i fem-seks år.

AF JAN JEPPESEN

jje@amagerbladet.dk

HELE ØEN: Amager Erhversråd er overrasket og stærkt utilfreds med beslutningen om, at der kun indgår et enkelt forslag til en linjeføring for en kommende haventunnel i den forundersøgelse, der er bestilt af staten, Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Refshaleøens Ejendomsselskab A/S.

Undersøgelsen skal afdække konsekvenserne af en østlig ringvej, der kan binde det overordnede vejnet sammen øst om hovedstaden og aflaste biltrafikken i centrale bydel. Samtidig skal ringvejen betjene nye byudviklingsområder og forbedre adgangen til Københavns Havn og lufthavnen.

Amager Erhvervsråds formand Hugo Andersen er især bekymret over, at Amager Fælled og resten af Nordamager kan blive gravet op i fem-seks år, hvis linjeføringen bliver en realitet.

»Linjeføringen går fra Nordhavnen ind over Nordamager videre ud over Amager Fælled gennem et af Natura 2000-områderne og herfra sluttes til morvejesnettet. Efter vores mening er der tale om et forslag med en særdeles uheldig linjeføring.Vi er naturligvis dybt overraskede over beslutningen om, at der kun er dette ene forslag med i forundersøgelsen,« siger Hugo Andersen.

Han vurderer, at Amager Fælled og Nordamager kan blive skånet, hvis alternative forslag kommer i spil.

»Allerede i 2005 præsenterede arkitekt Peter Wimmelmann Larsen et detaljeret forslag til et Københavnertunnel-projekt med anlæggelse af en havnetunnel under bunden af Københavns Havn. I Wimmelmann Larsens forslag er trafiksikkerheden sat i højsædet, og det opfylder de mange nationale krav og EU-krav om rensning af luften, før den udledes fra tunnelen. Endvidere har Københavnertunnelen hele fem til- og frakørsler til og fra centrale områder i København,« uddyber Hugo Andersen, der kræver, at Københavntunnel-projektet inddrages i forundersøgelsen.

»Det er vores håb, at andre organisationer også vil arbejde for det samme. Derved får de politikere, der skal tage den endelige beslutning om en linjeføring, en mulighed for at sammenligne to forslag og opveje alle fordele og ulemper ved begge forslag. Det er decideret tåbeligt at fastholde en forundersøgelse af kun ét forslag, der oven i købet vil være dybt problematisk for en stor del af Amager, hvis det gennemføres,« siger Hugo Andersen.

FAKTA:

Staten, Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Refshaleøens Ejendomsselskab A/S har bestilt en forundersøgelse af en kommende havnetunnel – en østlig ringvej.
Undersøgelsen blev bestilt i foråret 2017 og forventes afsluttet om et år.
Undersøgelsen skal efterfølgende danne grundlag for en politisk drøftelse og en eventuel principbeslutning om projektet.
Det koster 24 millioner kroner at gennemføre undersøgelsen.

- læs flere artikler > artikel oversigt...