Kommunikation med hjertet

IVÆRKSÆTTERI. Danmarks første socialøkonomiske kommunikationsbureau SIVIL fejrer et års fødselsdag på fredag. Det er opstået af social indignation og en lyst til at hjælpe organisationer og foreninger, som ikke altid har mulighed for at sætte dagsordenen i mediemylderet.

Af Jacob Schneider
jape@amagerbladet.dk

SUNDHOLM: På anden sal i en af Sundholms mange gamle bygninger bor der en atypisk virksomhed: SIVIL er Danmarks første og eneste socialøkonomiske kommunikationsbureau. De har været på banen i et år og er i den tid vokset fra to iværksættere med en mission til et rentabelt bureau med en omsætning på næsten to millioner kroner, fem faste medarbejdere og en ansat i arbejdsprøvning.

Nyt i branchen

Vi møder stifterne under kvisten i lokalerne, hvor SIVIL holder et års fødselsdag på fredag. Lasse Alfastsen og Camilla Schwalbe kastede sig ud i deres vision om et socialt ansvarligt – og rentabelt – kommunikationsbureau for organisationer og foreninger, som ofte kan have svært ved at have en stemme i nyhedsmøllen, vel vidende at det ville tage lang tid at bygge op.

»Vi startede med en brændende passion for, at der skulle ske et nybrud i den her kommunikationsbranche. Vi ville gerne arbejde med forandring på det sociale område. Så vi satte os ned og lavede en plan,« fortæller Lasse, som er uddannet i kommunikation og har arbejdet med digitale medier og iværksætteri.
Camilla har været aktiv i politik i flere år, ikke mindst som formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom og medlem af Tårnbys kommunalbestyrelse for partiet. Hun har nu trukket sig ud af politik, men de erfaringer, hun har høstet her – og en baggrund som socialrådgiver – trækker den 31-årige iværksætter nu på i SIVIL.

»Det blev ret hurtigt en væsentlig ting for os, at vi skulle være socialøkonomiske. Og det er lidt særpræget, for i Danmark har det socialøkonomiske på mange måder kronede dage, men det ses meget snævert. Fortrinsvis som noget, hvor man skal få folk, der er på kanten af arbejdsmarkedet, ind igen. Vi vil hellere se det socialøkonomiske som noget økonomisk bæredygtigt, så vi gik i gang med en model, hvor man både hjælper nogen med at komme tættere på et reelt arbejdsfællesskab, og samtidig har en økonomisk profil, hvor de penge, vi tjener, bliver geninvesteret i vores virksomhed.
Der er flere frontlinjer i det: En bæredygtig bundlinje, en social bundlinje og en økonomisk bundlinje. Det er min store kongstanke: Man kan sagtens tjene penge, endda mange penge, og samtidig gøre noget godt. Vores ledetråd er den samme, som vores kunder har,« fortæller Camilla Schwalbe.

Fleksible fakturaer

Kunderne er typisk kommuner, organisationer og foreninger, som arbejder med at skabe sociale og bæredygtige forandringer i samfundet.

»Der er mange mindre organisationer, der er pengetrængte. Dem hjælper vi for eksempel med at lave fondsansøgninger, lave planer for, hvordan de kan udvikle sig og blive større. Så laver vi også meget politisk interessearbejde som for eksempel høringer på Christiansborg, sætter møder op, så de kommer med til bords med beslutningstagerne. Det er primært på det sociale område, inden for beskæftigelse og det grønne, alt sammen noget, som er underlagt politisk styring. Der er rigtigt mange af vores kunder, som har behov for at få ændret nogle rammevilkår. At kunne sætte en dagsorden, også som lille organisation midt i det ret larmende meningsdanner-danmark,« siger Camilla.
SIVIL’s ydelser tæller blandt andet en sammenhængende pressestrategi, PR-virksomhed overfor beslutningstagere, kampagner på udvalgte platforme, som kan give synlighed i forhold til kundernes sag og hjælp til finansiering. Og der er ikke en fast prisliste hos SIVIL, fortæller Lasse Alfastsen:

»Det er fleksibelt. Det, der står forrest for os, det er sagen før pengepungen. Når vi går til en lille NGO, som ikke har de store økonomiske muskler, så kigger vi på, om vi gerne vil hjælpe dem med sagen. Og så laver vi en ramme, der giver mening. Der skal selvfølgelig være økonomi i det, men det kan for eksempel være fondsansøgninger eller en mobiliseringskampagne, som også er med til at generere nogle midler.
Men der er jo også dem, der har midler. Og forretningen skal følge med, for hvis man vil skabe forandring på et større niveau, så kræver det også, at der er en vis økonomi med.«

Social indignation

Camilla supplerer:
»Men det er rigtigt nok: Dem, der er mere kapitalstærke, får en anden faktura end dem, der er mindre. Men hele vores udgangspunkt er, at den socialøkonomiske model er stærk, og at man faktisk kan tjene penge på den. At vi kan bevise for visioner i det, vi gør. Og det er den balancegang, vi arbejder indenfor.
Jeg er vokset op i Kastrup og har set skyggesiden af det sociale Danmark. Det betyder meget for os at arbejde med mennesker, som måske er havnet i samfundets blinde vinkel. Det er faktisk dybfølt, at vi vælger at arbejde med det, vi gør.
Og så giver det virkelig god mening at være på Sundholm, hvor der er mange sociale organisationer, både offentlige og private – at være i det miljø, som vi selv arbejder for. Sundholm er også barsk, men det er sgu’ en ret vigtig påmindelse i hverdagen. Man taler meget om, at vi er ved at få et mere løstmasket samfund, endda parallelsamfund. Men noget af det, der kan stramme nettet igen og give noget sammenhængskraft, det er jo de organisationer og foreninger, som vi arbejder med.«

»Den sociale indignation og det, vi kommer fra, betyder meget. Jeg er opvokset ude i Glostrup med mor og far i den offentlige sektor og har en idé om de forskellige vilkår, folk har. Vi har begge to et samfundssind, som er hele grundlaget for vores virksomhed,« siger Lasse.

Den lokale musiker og satiriker Karina Willumsen er ansat som kommunikationsrådgiver i virksomheden. Og det var ikke et svært valg:

»Jeg ville næppe kaste mig ind i det første kommunikationsbureau, der bød sig til. Men her kan jeg kombinere begge dele, for vi arbejder med det hele menneske og det, at vi alle sammen har nogle lidt skæve profiler. Altså, det er jo sjovt at blive inviteret indenfor, når man godt selv ved, hvem man er,« griner Karina.
»Vi arbejder jo med en masse af de organisationer, jeg har været ude at spille for i årevis – og det er faktisk kerneproduktet her at hjælpe dem, jeg altid tog afsted fra, når jeg var færdig på guitaren. Og det at overskuddet faktisk bliver geninvesteret i noget, jeg kan forstå – noget socialøkonomisk – giver en helt anden følelse, end hvis det bare blev geninvesteret herovre,« siger Karina og peger på de to grundlæggere.

Du kan læse mere på www.sivil.dk

- læs flere artikler > artikel oversigt...