Maskespil gennem fire årtier

TEATERSKOLE. Ole Brekke stiftede for 40 år siden den internationale teaterskole The Commedia School, som i dag holder til på førstesalen i badmintonhallen på Strandlodsvej. Elever fra hele verden uddannes på den lille teaterskole, men skærpede regler for opholds- og arbejdstilladelse har gjort det hele lidt sværere.

Af Hanne Bjørton

hab@minby.dk

SUNDBYØSTER: »Jeg har arbejdet med masser af andre ting, før jeg gik ind i teatret. Jeg har gået på United States Merchant Marine Academy, et af de fem store Military Academies i USA, og jeg kom ud som officer og har sejlet på havene i 10 år. Blandt andet under Vietnamkrigen, og jeg har sejlet flere gange til Vietnam og sagt til mig selv: »Der er noget galt med det her.« Så jeg besluttede at stoppe min war profiteering (økonomisk gevinst via krigsførelse, red.) og finde noget positivt at give til menneskene i stedet for. Og jeg nåede frem til, at jeg skulle være mimer og klovn.«

74-årige Ole Brekke er leder af teaterskolen The Commedia School på Strandlodsvej. Han taler lavmælt og med et glimt i øjet om sit markante brancheskift for mange år siden.

Han kom fra Minnesota, hvor mange skandinaver holder til. Som navnet afslører er han selv af norsk oprindelse.

»Jeg startede som danser i USA, men jeg har en gammel skade, så det var ikke særlig godt at fortsætte. Så mødte jeg Carlo Mazzone-Clementi (italiensk teatermand, red.) og en masse mime-folk på en international festival i USA, og jeg var meget begejstret for det. Jeg har selv optrådt meget som klovn på et tidspunkt. I 1976 var jeg med i Carlo Mazzone-Clementis nye Dell’Arte-school i Californien, og efter et år flyttede jeg til Paris og var med i Jacques Lecoqs teaterskole,« fortæller Ole Brekke.

Siden mødte han en sød pige fra Sverige, som han stadig er gift med, og som var årsagen til, at han bosatte sig her i Norden. I Stockholm fik hans egen teaterskole sin første spæde start i 1978-1983, hvor svenskere bad ham undervise dem i teater.

Han flyttede i 1984 teaterskolen til Danmark, hvor den holdt til i forskellige nedlagte skoler. Efter et år kaldte han den for første gang The Commedia School og gjorde uddannelsen toårig.

»Jeg ringede rundt for at finde flere lærere til skolen, blandt andre Carlo Mazzone-Clementi, og han var klar til at komme til Danmark i nogle måneder.«

Carlo Mazzone-Clementi blev som underviser i knap 15 år, inden han i 1998 rejste endeligt tilbage til USA. Han døde i 2000.

De seneste tre år har The Commedia School holdt til på førstesalen i den gamle badmintonhal på Strandlodsvej og kan i år fejre 40 års jubilæum.

»Hvorfor straffe os?«

Skolen er ikke så kendt lokalt, fordi dens sigte er internationalt, undervisningen foregår på engelsk og tiltrækker elever fra hele verden.

»Vi har haft elever fra 35 forskellige lande på alle kontinenter. Det gør at skolen har et stort netværk i hele verden. Vi har uddannet omkring 400 elever her. Holdet går fra september til juni og vi har en førsteårsgruppe og en andenårsgruppe. Lige nu har vi elever fra Tyrkiet, Kroatien, Spanien, Norge, Danmark, Finland og Indien,« siger Ole Brekke.

Men skolens mulighed for at få elever, der kommer fra lande uden for EU er blevet vanskeligere, fordi reglerne for opholds- og arbejdstilladelser er strammet.

»Holdene er meget små – otte elever på første år og otte på andet år. Før i tiden havde vi dobbelt så mange elever, men vi har et stort problem med Udlændingestyrelsen. Det er meget svært at få visum, hvis eleverne er fra lande uden for EU. Det største problem er, at de ikke kan få en arbejdstilladelse – de arbejder på halv tid ved siden af uddannelsen, for at få det til at hænge sammen. For nogle år siden var en opholdstilladelse samtidig en arbejdstilladelse. Reglerne blev strammet, så man skulle i nogle år have både en opholdstilladelse og en arbejdstilladelse. Siden er det skiftet igen, og du kan kun få en arbejdstilladelse, hvis du går i en offentlig skole eller institution, ikke hvis skolen er privat lige som vores. Hvorfor straffe os?«

Så elever kan kun deltage, hvis de selv har penge i baghånden?

»Ja, eller hvis vi kan finde en sponsor, der kan hjælpe dem. Danmark er et meget dyrt land, så for dem der kommer fra lande uden for EU er det meget svært. Kun hvis man er fra et EU-land, kan man få et arbejde.«

Socialt relevant teater

Foruden Ole Brekke er der tilknyttet seks lærere på skolen, og de underviser i de italienske teaterstilarter commedia dell’arte, buffon samt i cabaret, tragedie, klovn, maskespil, historiefortælling, melodrama og make-up.

»Det er en god og komplet træning for skuespillere, komikere og artister. Vi træner ’the creative performer’, og eleverne kan bruge træningen i mange forskellige brancher. Der er standup komikere, nogle arbejder med cirkus, gadeteater, som klovn, nogle er på statsteater og i frie teatergrupper, mange i Danmark arbejder med børneteater,« fortæller Ole Brekke og remser videre op:

»I Tivoli er nogle af vores elever julemænd, nogle har arbejdet på Pantomimeteatret, nogle på det Kgl. Teater, der har været Reumert-vindere. Sidste år var der en hovedartist i Big Apple Circus i New York her fra skolen. Tidligere elever udfører installations- og performancekunst med udstillinger på Tate Modern, Biennalen i Venedig, Trafalgar Square, Museum of Modern Art. Vi har også haft en elev, der er psykologiprofessor på Københavns Universitet«

Skolen kan tiltrække elever fra hele verden, fordi kun få skoler underviser i de typer teater, fordi undervisningen er engelsksproget, men også fordi der er et socialt aspekt i teatrets virke.

»De læser på vores hjemmeside, at vi laver teater, som er socialt relevant. Mange af vores elever arbejder som klovne i flygtningelejre og steder, hvor de har haft store katastrofer. Meget af mit klovnearbejde har været i den slags situationer også. Hvis man leger og griner kan man give publikum noget andet at tænke på. Så de kan komme tilbage til deres basic humanity,« fortæller Ole Brekke.

Forestillinger på Amager

Som fortalt i Amager Bladet før jul, har The Commedia School lige været 10 dage i Kairo, hvor de sammen med en egyptisk teaterskole skabte og opførte en forestilling, blandt andet for en gruppe flygtningekvinder og deres børn fra Sydsudan.

»Det var meget sjovt at se deres reaktion. Stilarten commedia dell’arte med masker arbejder med passioner: Længsel, begær, misundelse, jalousi, grådighed, foragt, arrogance, forfængelighed. Følelser, som mennesker i hele verden har til fælles og som også er deres drivkraft. I forestillingen havde vi også akrobatik, hvor en kvinde sidder på ryggen af en mand (han rejser sig op og viser hvordan), og det var meget sjovt at se kvinders reaktion på det. Den forestilling kan passe i alle grupper – gamle, unge, børn og overalt i verden.«

Amagerkanere kan se en del af forestillingen fredag 5. januar klokken 20.00 hos The Commedia School, Strandlodsvej 69 og lørdag 6. januar klokken 20.00 i Kvarterhuset i Jemtelandsgade – der er gratis adgang.

»Det er en forestilling med masker, og den hedder ’Eight characters in search of commedia’ (otte personer leder efter komedie) og undertitlen: ’at the boarder café’ (på grænsecafeen).«

Er det et politisk spil?

»Selvfølgelig, det skal være relevant, ikke?«

- læs flere artikler > artikel oversigt...