Økologisk babytøj på abonnement

MILJØRIGTIGT. Hos VIGGA på Kirstinehøj kan man leje økologisk babytøj, og når den lille skifter tøjstørrelse, kommer der en pakke med nyt tøj. Ideen er drevet af idealisme – det er godt for miljøet at skrue ned for bomuldsproduktionen.

Af Hanne Bjørton
hab@minby.dk

TÅRNBY: Nybagte forældre når knap nok at få en hverdag med bleskift og manglende nattesøvn på plads, før den lille babys første sæt tøj er blevet for småt. Så må man på jagt efter nye størrelser tøj i butikkerne.
Men i virksomheden VIGGA på Kirstinehøj har man fundet en løsning på det besvær. En løsning, der samtidig tager det problem op, at bomuldsproduktion slider enormt på verdens vandressourcer.

VIGGA tilbyder en abonnementsordning for økologisk baby- og børnetøj. Kunden lejer tøjet i én størrelse, og når babyen er blevet for stor til tøjet, returneres det til VIGGA, der får det ’nulstillet’, som de kalder det – vasket og klargjort – og kunden får en ny pakke med renset tøj i en større størrelse.

Økologien var ikke nok

Vigga og Peter Svensson lancerede VIGGA i december 2014, efter de i 10 år havde haft succes med det økologiske børnetøjsmærke Katvig

»De tænkte, de havde fat i noget helt rigtigt med økologien, men de kunne jo se, at deres kunder ikke brugte tøjet ret lang tid ad gangen. Selvfølgelig cirkuleres det lidt, fordi vi deler tøj med hinanden og arver og forærer, men produktionen af sådan en lille babydragt koster 3.000 liter vand (se faktaboks). Så regnestykket går bare ikke op, selv om det er økologisk. Så de fik den her ide,« fortæller Monica Trabjerg Balle, der er E-commerce manager hos VIGGA.
»De havde erfaring med at producere rigtig godt børnetøj, og så begyndte de at bygge den komplekse it-platform, der ligger bag VIGGA-konceptet. Vi følger barnet og ved, hvornår det er født, så ved vi cirka hvornår de skifter størrelse, så hvis du ikke selv vil blande dit tøjs sammensætning, så får du bare en pakke hos os som en abonnementsordning,« siger hun.

De første par år blev VIGGAs tøj produceret i Indien med en GOTS-certificering (Global Organic Textile Standard), den strengeste man kan få hvad angår miljø og vilkår for medarbejdere på virksomheder.

»Men det tøj, vi har fået det sidste års tid, det er Svanemærket fra en dansk producent. Indfarvningsprocesserne, som er det mest forurenende, laver han her i Danmark, hvor han kan kontrollere det, og så bliver tøjet syet i Lithauen,« siger Monica Trabjerg Balle.

Samarbejde med Angulus

Den pakke, man får tilsendt, dækker den så barnets behov, eller skal forældrene gøre supplerende køb?

»Vi har lavet tre forskellige pakker, en lille med otte stykker tøj, en medium med 16 og en stor med 24, og vi siger så, at den store dækker 100 procent din garderobe. Men vi har ikke strømper og strømpebukser med, for der har vi endnu ikke fundet noget, der kunne cirkulere godt nok. Og så har vi et samarbejde med Patagonia, en amerikansk producent, som producerer virkelig lækkert, funktionelt og bæredygtigt overtøj, flyverdragter og skisæt. Det er ikke økologisk, for det kan man ikke i de materialer. Men for eksempel genanvendt polyester med etisk plukket dun, det vil sige, man kan spore, hvor dunene kommer fra og at det ikke er fra et levende plukket dyr, som det faktisk ofte er,« siger Monica Trabjerg Balle.

Der er heller ikke sko med i abonnementet – sko er svære at genbruge, fordi en fod slider og sætter sit unikke aftryk, som ikke passer en anden fod. Dog får VIGGA en lillebitte sko fra producenten Angulus med i sit sortiment – og kun til de helt små børn, der ikke er begyndt at gå endnu.

»Vi har også udvidet med ventetøj, for det virker meget naturligt at starte med. Og du gider jo ikke gå rundt med de der gamacher med ekstra maveplads bagefter. Så vi har lavet en basiskollektion og lanceret den for et år siden,« siger Monica Trabjerg Balle.

Idealistiske kunder

Sparer forældrene penge ved at have et abonnement, i forhold til hvis de selv købte tøj, eller er det primært et idealistisk valg hos kunderne?

»Når vi spørger vores kunder, er det primært et idealistisk valg, men der er også noget convenience over det, lige som når vi køber mad via nemlig.com. Og så er der også prisen. De første to år skifter barnet tøjstørrelse otte gange, og det kan være rigtig dyrt at vedligeholde en garderobe. Vi har nogle beregninger, der viser, at vi faktisk er billigere end at købe H&M-tøj i deres økologiske linje. Og så sparer man en masse tid.«

VIGGAs koncept har især slået an blandt kunder fra storbyer.

»Man kan købe VIGGA fra hele Europa nu, men vi er selvfølgelig hovedsageligt i Danmark, og København er det største. Det giver rigtig god mening, hvis du er en ung familie på Nørrebro. Du får et barn. Du ved, du ikke skal have et barn igen i fire år, og så må du gemme det her børnetøj i fire år i en lille lejlighed. Så er det meget smartere kun at have det tøj, man skal bruge, når man skal bruge det.«

Hvilke reaktioner har I fået fra kunderne på, at I vælger den her miljørigtige model?

»I kan se opslagstavlen der (som er fyldt med håndskrevne breve og billeder af babyer, red.) – folk er virkelig meget rørte over det. Vi har kunder, der starter sådan: Nå, men det er da meget smart, og det prøver vi lige, men det kommer til at ændre deres måde at tænke og forbruge på. Det er lige som at gå fra burhønseæg til økologiske æg – man kan ikke rigtig gå tilbage. Vi har kun tøj til størrelse 92 (2½-3 år), og når deres børn bliver større, bliver forældrene sådan: Hvad skal vi gøre nu? Har I nogle ideer, er der nogle tøjbrands, vi skal vælge?«

Opslagstavlen hos VIGGA med breve fra forældre og fotos af babyer er et vid-nesbyrd om kundernes ønske om at være miljøbevidste. Foto: Michael Paldan.

Akut cykellevering af og til

På Kirstinehøj bor VIGGA side om side med vaskerivirksomheden Washa, der tager sig af rens og vask af VIGGAs tøj, før det sendes til kunderne.
Hos VIGGA arbejdes der efter en fast ugecyklus.

»Vi får beskidt tøj ind om fredagen, og vi sender så også nyt tøj ud om fredagen, og så renser vi og kvalitetssikrer og lægger på plads i løbet af ugen. Så vi sender tøj ud en gang om ugen, og indtil videre passer det meget fint. Vi har så også været akut afsted på cyklen til forældre, der kom hjem fra hospitalet, men det gør vi kun i København. Jeg var ude hos et nyfødt tvillingepar, hvor det var svigermor, der åbnede døren. Det er sgu meget rørende at komme og sige: »Her er jeres tøj.« Det er rigtig dejligt.«

Fakta om vandforbrug i bomuldsdyrkning
Bomuldsdyrkning kræver et meget højt vandforbrug, fordi bomuldsmarker overrisles med vand.
Verdensnaturfonden estimerer, at der bruges op til 20.000 liter vand til produktion af 1 kg bomuld, svarende til 1 t-shirt og 1 par cowboybukser.
Til sammenligning bruges der cirka 500 liter vand til produktion af 1 kg kartofler.
Det fremgår af VIGGAs grønne regnskab, at virksomheden fra december 2014 til og med 2017 har sparet 9.910.889 liter vand ved at cirkulere børnetøj.
Kilde: Verdensnaturfonden og VIGGA

- læs flere artikler > artikel oversigt...