Regnefejl. København har længere vej til at blive CO2-fri end forventet

KØBENHAVN: Københavns Kommune er længere fra målet om CO2-neutralitet i 2025, end man først troede. Kommunen har brugt anvisninger fra Danmarks Tekniske Universitet DTU for, hvor meget CO2 biler udleder per kørt kilometer.

Men ifølge dagbladet Politiken opdagede DTU tidligere i år, at deres regnemodel tog udgangspunkt i nye og miljøvenlige biler i stedet for den blanding af gamle og nye biler, biltrafikken på de københavnske veje indeholder. I stedet for at skulle reducere transportområdet med 78.000 tons CO2 er det korrekte tal 136.000 tons CO2.

DTU oplyser til Politiken, at fejlen stammer fra en ekstern konsulent i Transportministeriet, og at DTU ikke var klar over, at København byggede sin klimaplan på beregningen.

Trafikområdet er i forvejen en stor udfordring. Siden 2005 er det kun lykkedes kommunen at nedbringe udledningen med tre procent.

»København skal holde fast i ambitionen om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad, og derfor er det nu en bunden opgave for Borgerrepræsentationen at blive bedre til at udnytte eksisterende værktøjer til at gøre trafikken i København grønnere. Samtidig må vi sammen med videninstitutioner, virksomheder og københavnerne udvikle nye transportløsninger,« udtaler teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) på kommunens hjemmeside.

Siden 2005 har København reduceret udledningen af CO2 fra el og fjernvarme med henholdsvis 50 og 33 pct.

Transportområdet bidrager kun med et fald på tre procent på grund af en stigning i udledningen af CO2 fra bygge- og anlægsmaskiner på 130 procent, mens udledningen fra vejtrafik er faldet otte procent og togtrafik med 44 procent.    /haj

- læs flere artikler > artikel oversigt...