Robotstyret parkering under jorden er fremtidens p-plads

BLOX. Københavns nye fuldautomatiske parkeringsanlæg, BLOX, kan blive fremtidens løsning på at skabe mere plads til bylivet, flere parkeringspladser i byen og samtidig mindske luftforureningen, da billisterne ikke behøver bruge tid på at cirkulere rundt efter en ledig parkeringsplads i gader og stræder.

AF JAN JEPPESEN

jje@amagerbladet.dk

KØBENHAVN: Vi er på en eksklusiv rundvisning langt nede i dybet – 16 meter under Københavns Havns vandspejl. Hernede er bygget Københavns første fuldautomatiske parkeringsanlæg med en teknologi, der er helt unik.

Vi befinder os i p-anlægget BLOX, der officielt åbner 2. januar, men som netop i disse uger er taget i brug for at blive testet godt og grundigt igennem af bilister.

Realdania By & Byg og Züblin har bygget anlægget i tre etager med plads til 350 biler.

Kort fortalt om bilparkeringen:

Bilisten kører bilen ned i parkeringskælderen, hvor den bliver afleveret i en bilelevator, hvorefter den automatisk bliver parkeret på en af de tre etager. Det hele er styret af robot-teknologi, som allerede er kendt fra mange steder i udenlandske storbyer.

Ved at fjerne parkerede biler fra gadeniveauet, bliver der bedre plads til de bløde trafikanter. Og især bliver det muligt at skabe de nye, udendørs opholdsrum.

Udførelsen af kælderen under BLOX har været særlig krævende. Både fordi kælderen ligger klods op af havnebassinet og er påvirket af et konstant vandtryk, og fordi udgravningen er foregået omkring den eksisterende vej, hvor 25.000 biler dagligt passerer.

Testet for alle scenarier

Kjeld Petersen fra Securitas, der står for den daglige døgnbemanding af anlægget, viser rundt og fortæller, at det hele er blevet stresstestet med mange biler. Han forklarer, at anlægget er blevet testet for alle mulige og umulige scenarier. Har du glemt kreditkortet i bilen? Så trykker du på knappen »Glemt i bilen« og vupti, så får du bilen returneret.

»De 350 biler, der kan parkere under jorden, ville fylde to km, hvis de holdt efter hinanden i gadeplan. Vi synes det er livskvalittet, fordi det giver bedre plads til bylivet,« siger Peter Fangel Poulsen, projektchef hos Realdania By & Byg.

Vi er helt nede i bunden af anlægget, og Kjeld Petersen demonstrerer en parkering. Elevatoren kører en bil ned og den bliver herefter transportet ind på en ledig parkeringsbås med god afstand til den anden bil i båsen.

»Det er sikkert og trygt. Bilen kommer ikke til skade og der er ikke adgang for uvedkommende hernede,« fortæller han.

39 kroner i timen

Anlægget kan tage cirka 180 biler i timen. Det tager normalt få minutter at aflevere og afhente en bil.

Og prisen?

Du kan parkere for 39 kroner i timen i tidsrummet klokken 07.00-20.00 eller du kan købe et døgnkort til 350 kr., et månedskort eller årskort. Prisen er balanceret i forhold til normale parkeringspriser, men her parkerer man mere sikkert og et trygt sted.

Ingen bilister kommer til at føle sig alene i anlægget. Securitas-vagterne er klar til at hjælpe, og videoovervågningen sørger for, at bilejeren altid kan få sin bil op, hvis uheldet er ude og man har mistet sit kreditkort eller abonnementskort oppe i byen.

- læs flere artikler > artikel oversigt...