Venstre vil ikke være med til at forringe regional bustrafik til Dragør og Tårnby

SPAREPLANER. Regionsrådsmedlem Martin Geertsen (V) vil vende sagen om regionale busbesparelser om, så regional-ruter, der ikke kan undværes, først udpeges og friholdes. Regionens forretningsudvalg har udskudt sparesagen til marts.

Af Hanne Bjørton

hab@minby.dk

REGIONEN: Venstres regionsrådsmedlem Martin Geertsen, Sundbyvester, der også er medlem af regionens trafikudvalg, stiller sig lige så skeptisk over for at gøre S-busforbindelsen mellem Nørreport og Dragør til et spareobjekt, som en stribe andre politikere fra Amager gjorde i sidste uges avis.

Faktisk mener han, at der er behov for udbygning af den kollektive transport til især Dragør for at byen befolknings- og erhvervsmæssigt kan udvikle sig.

Regionen skal jo spare op mod 60 mio. kroner, man kan vel ikke både udvide den kollektive transport og spare på en gang?

»Nej, det kan man ikke, men jeg synes, regionens administration har lagt det forkert op. Fire scenarier, hvor den værste er den, hvor man sparer 60 mio., og den kan betyde, at 350S må lade livet. Der var ingen grund til at melde så firkantet ud. Jeg er næsten 100 procent sikker på, at den S-linje til Dragør, uanset om den har nummer 350S eller 250S, kommer til at køre, som den har gjort hele tiden,« siger Martin Geertsen.

Han ønsker i stedet at prioritere vitale busruter, før sparekniven svinges.

»Jeg har sagt til regionsrådets formand Sophie Hæstorp; lad os nu blive enige om, hvilke regionale linjer, vi ikke kan undvære, og derefter se på, hvad skal der spares på busområdet, og er det muligt at finde pengene på andre områder inden for regional udvikling.«

Skær på andet end busdrift

Udgifter til regional kollektiv trafik tages fra den budgetkasse, der hedder regional udvikling. Her ligger også regionens budgetterede penge til erhvervsudvikling og rensning af jordforurening, og det er fra de to udgiftsposter, Martin Geertsen mener, der kan flyttes nogle penge.

»Det bestemmer vi i og for sig selv. I 2016 havde vi et måltal for regional kollektiv trafik på 500 mio. kroner, siden blev det løftet til 544 mio., og nu er der behov for at få tilført 60 mio. kroner mere. Vi har cirka en milliard at gøre godt med i regional udvikling, og vi bestemmer selv, om vi vil skære i busdriften eller tage penge derfra. I princippet kunne vi udvide med 400 mio. på busdrift, og det ville betyde ingen bistand til Wonderful Copenhagen og jordoprensning. Der er vi slet ikke, jeg siger det mere for at gyde olie på vandene. Der er mulighed for at prioritere anderledes,« siger Martin Geertsen og fortsætter:

»Nu skal vi helt i dybden med at sige: I forhold til, hvor en ny letbane og Cityringen er placeret, hvor giver det så ikke mening, at der kører bus. Og det giver i hvert fald ikke mening at droppe en bus fra indre København til Dragør og henvise til en ny letbane på Vestegnen, og jeg er sikker på, at den sag her falder bedre ud end de værste scenarier.«

Undersøg letbane på Amager

Martin Geertsen ser som sagt gerne, at kollektiv trafik til Dragør udbygges endnu mere – men han vil ikke give nogen løfter.

»Jeg synes vi skal tænke endnu større og lave en forundersøgelse af letbane på tværs af Amager, men også se, om der er økonomi i at se på en letbane helt ned til Dragør. Vil du udvikle områder erhvervsmæssigt, er du nødt til skabe den nødvendige infrastruktur først. Dermed har jeg ikke lovet en letbane til Dragør, men det er måden at gøre det på – lad os få en analyse af, hvad vil det koste at lave, og så kan man måske skubbe en videre proces i gang.«

Regionens forretningsudvalg drøftede sparesagen i tirsdags, men udsatte den derefter til marts.

Fakta om spareplanerne
Blandt andet grundet etableringen af en letbane mellem Lyngby-Taarbæk og Ishøj skal Region Hovedstaden frem mod 2021 spare i omegnen af 60 mio. kroner.
Regionens administration har fremlagt et sparekatalog med fire scenarier. I to af scenarierne foreslås den regionale S-bus (i dag 350S, fra 2019 er det 250S) mellem Nørreport og Dragør sparet væk.
Efter protester over sparekataloget fra både amagerkanske politikere og borgmestre fra Nordsjælland udsatte regionens forretningsudvalg i tirsdags sparesagen til marts.

- læs flere artikler > artikel oversigt...